Kastanievej Efterskole er egentlig en gammel pigeskole. Den blev stiftet i 1914 af Mariaforbundet, et skoleforbund startet af pædagogen Gerda Müller, og i begyndelsen var den en ren pigeskole. På det tidspunkt havde kvinderne fået valgret, og tanken bag undervisningen var at lære de unge piger at være aktive på arbejdsmarkedet og at være dygtige husmødre.

Meget har ændret sig på vores hyggelige villavej siden dengang. I dag er skolen stadig beliggende på en hyggelig villavej, men nu er skolen både for piger og drenge, og undervisningen har selvsagt ændret sig meget. Men grundidéen med skolen er stadig den samme. Ligesom Gerda Müller vil vi drive en fri skole, hvor undervisningen svarer til tidens behov og til dens udfordringer.

I 1983 blev den gamle pigeskole omdannet til en moderne efterskole. I dag kan drenge og piger mellem 15 og 18 år tage deres 10. klasse samtidig med at de prøver deres kreative og musiske evner af. Flere professionelle kunstnere har gennem tiderne fået kreative frø plantet på Kastanievej Efterskole. Den verdenskendte keramiker Anders Ruhwald opdagede keramik her på skolen, og rockbandet Kashmir blev dannet i et af skolens øvelokaler. Her fandt de deres fælles lyd og har siden skrevet sig ind i dansk musikhistorie. Sidst, og ikke mindst, har tusinder af unge fået deres demokratiske dannelse og kreative og kulturelle indsigt på Kastanievej Efterskole. Vi er stolte af at have været med til at skabe hele mennesker, der har kreative gaver med sig gennem livet, og som kan tage hånd om deres eget liv, hinanden og samfundet.