Fra bronze til sølv i økologi

Køkkenet på Kastanievej Efterskole har i dette forår opnået Det Økologiske Spisemærke i sølv. Det betyder, at vi har økologiske føde- og drikkevarer, der udgør mellem 60 og 90 % af vores samlede indkøb. Økologi er vigtig for os, men ikke på bekostning af bæredygtighed.

Når du køber økologisk mad, er du med til at skabe bedre dyrevelfærd, mere natur og passe godt på vores miljø. Økologi er derfor både til gavn for os og for fremtidige generationer.

I køkkenet har vi fokus på at sikre ordentlige råvarer, som vi selvfølgelig prioriterer er bæredygtige og lokale, når det er muligt. Bevidsthed om bæredygtighed, madkultur og madvaner har en særlig plads. Det er en del af den almene dannelse at opbygge et sundt forhold til, hvordan vi spiser og hvor maden kommer fra. I råvarebehandling og i vandforbrug går vi op i, at mindst muligt går til spilde.

Bioaffaldsordning

Vi affaldssorterer på Kastanievej Efterskole, og på elevgangene er der opsat sorteringselementer, som eleverne selv skal lære at styre. Fra 2020 er vi tilknyttet bioaffaldsordning.

Et grønt samarbejde med Urte-Søren

Siden 2020 har vi haft et berigende samarbejde med naturvejleder Søren Espersen. Søren har en lang erfaring og stor viden om spiselige planter i den danske natur. Han har foruden dette været konsulent for Claus Meyer i hans kogebog om vilde planter ”Meyers Store Naturalmanak”. Søren er en ægte ildsjæl og meget dygtig formidler, en af landets eksperter indenfor netop spiselige planter og urter.

Søren er en del af vores årlige Syltedag og er desuden tilknyttet linjefaget Gastronomi, hvor han bl.a. er med til at arrangere urteture for eleverne. Her får eleverne god indsigt i, hvordan vi kan spise af naturen. Søren er også med til at inspirere os til at omlægge vores have til en mere vild og bæredygtig have. En vildtvoksende have kan benyttes til spiselige planter og duftende urter i den daglige køkkendrift.

Makershirt – økologisk, bæredygtige trøjer

Siden 2018 har vi samarbejdet med et økologisk og bæredygtigt tøjfirma ved navn Makershirt. Vores køkken t-shirts, elevernes t-shirts, net og årstrøjer/hoodies bestilles fra dette firma. Makershirt udlåner også deres varmepresse til os, så eleverne allerede i introugen kan lave deres personlige design på det bæredygtige net.